Čo to je avokádo? Avokádo je plodom stále zeleného stromu „Persea americana“ a názov pochádza z aztéckeho „ahuacatl“. Aztéci ho nazývali „ovocím plodnosti“ a v niektorých oblastiach Indie zase „maslovým ovocím“. Väčšinou má hruškovitý, alebo vajcovitý tvar a drsnú zelenú, alebo hnedastú šupku. Patrí do podobnej skupiny rastlín ako napr. škorica. Aj keď je avokádo v skutočnosti ovocím, nie je sladké, nemá ani nejako zvlášť výraznú vôňu a ak je dozreté, má jemnú, až krémovú konzistenciu.

Avokádo a zdravie

AvokádoAvokádo je plné fytochemikálií, látok, ktoré aj keď nie sú pre život človeka bezprostredne nevyhnutné (tak ako tuky, bielkoviny, či uhľohydráty), môžu ľudské zdravie priaznivo ovplyvňovať. Môžeme si spomenúť najdôležitejšie z nich ako sú:

  • karotenoidy (beta-karotén, alfa-karotén a luteín)
  • flavonoidy
  • fytosteroly (beta-sitosterol, campesterol a stigmasterol)

Ďalej nám poskytuje vlákninu a jedinečnú kombináciu tukov, mastných kyselín (hlavne kyselina olejová) a tzv. mastných alkoholov. Sú to však predovšetkým tuky nenasýtené. Okrem toho v ňom nájdeme viacero ďalších živín a vitamínov ako sú draslík, horčík, vitamín E, vitamín C a vitamíny skupiny B. Avokádo neobsahuje žiadny cholesterol ani sodík.

Ako nám avokádo môže pomôcť?

  • je vo všeobecnosti známe, že ak v našej strave nahradíme nasýtené tuky nenasýtenými, ktoré v avokáde výrazne prevažujú, znížime množstvo cholesterolu v krvi a vo všeobecnosti znížime pravdepodobnosť výskytu srdcovo-cievnych ochorení.
  • avokádo má vysoký obsah antioxidantov
  • avokádo má protizápalové účinky (čím môže pomôcť pri reume, alebo pri osteartritíde)
  • v kombinácii s fytosterolov a tukov zlepšuje absorpciu iných živín, ktoré sú rozpustné v tukoch (napr. karotenoidy), čím vlastne pomáhať dostať viac takýchto živín z potravy, ktorú konzumujeme
  • luteín v avokáde má priaznivé účinky na zrak
  • doterajšie výskumy naznačujú, že avokádo by svojou neobvyklou kombináciu antioxidačných a protizápalových zložiek mohlo prispievať k prevencii rakoviny.
  • avokádo má nízky obsah cukrov a nízky glykemický index.

Avokádo v kuchyni

Avokádo sa výborne hodí do šalátov a to či už ovocných, alebo zeleninových. Ak sa chcete vyhnúť nasýteným tukom, avokádom môžete nahradiť maslo v rôznych nátierkach. Hodí sa aj na prípravu omáčok. Najzdravším spôsobom ako používať avokádo pri varení, je to, že ho nevaríme. Keď ho však napriek tomu chcete použiť ako ingredienciu v tepelne upravených jedlách, je žiaduce, aby sa tepelne spracovávalo čo najkratšie a pri čo najnižšej teplote. Čo ešte môžete skúsiť, je avokádo priať do jedla, ktoré sa práve dovarilo. Avokádo sa prehreje a zároveň ostanú zachované všetky zdraviu prospešné látky, ktoré sa v ňom nachádzajú.

Pri lúpaní avokáda postupujeme nasledovne:

  • avokádo prerežeme pozdĺžne okolo kôstky
  • opačným krútivým pohybom dve polovice avokáda od seba oddelíme
  • kôstku vyberieme kávovou lyžičkou
  • polovice opäť prerežeme pozdĺžne na štvrtky
  • nakoniec šupku jednoducho stiahneme, ako keby sme lúpali banán

Takýmto spôsobom sa nám v avokáde zachová maximum zdraviu prospešných látok, ktoré sa nachádzajú tesné pod šupkou.

www.jedloakopriatel.sk/avokado/

Pripravila Maja

Prihlasovanie je určené iba pre správcov obsahu. Iní používatelia (napr. fóra) tu prístup zriadený nemajú.

POZOR! Každý neplatný pokus o prihlásenie je zaznamenaný.