Slovník cudzích slov pod heslom diéta uvádza vysvetlenie - je to presne stanovený spôsob stravovania a strava chorých podľa druhu choroby. Jedná sa teda o úpravu stravovania, ktorá nekopíruje národné alebo krajinské zvyky v spôsobe stravovania. Predpokladá sa, že diétne stravovanie bude súčasťou komplexnej liečby chorého. Predpokladá sa tiež, že sa budú v stravovaní používať len zdravé suroviny a potraviny. Tu treba povedať i to, že čo sa považovalo za zdravé pred desiatimi či dvadsiatimi rokmi nemusí byť považované za zdravé v účastnosti. Okrem pestrosti potravín má čo do zdravého stravovania hovoriť i množstvo zjedeného množstva potravy ( energetická hodnota stravy sa udáva v kalóriách či v Jouloch) a počet podávaných jedál počas dňa. To, či sa prejedáme, teda či prijímame viac energeticky hodnotných potravín ako potrebujeme vidíme z toho, že priberáme na váhe. Väčšia hmotnosť prináša obtiaže s pohybom a môže urobiť veľké problémy pri zhoršení zdravotného stavu v budúcnosti. Preto sa vymysleli a aj v súčasnosti vymýšľajú rôzne redukčné diéty. Ich hlavnou úlohou je redukcia váhy tela a tomu je podriadená ich filozofia. Sú to tzv. karenčné diéty, ktoré prísne limitujú množstvo, energetickú a biologickú hodnotu prijatej stravy a sú pre pacientov s SM nevhodné. Pri ukončení takejto diéty dôjde zákonite k „jo-jo“ efektu, o ktorom som písal už v minulosti.

Dovolím si Vám predložiť modifikovanú detoxikačnú diétu podľa Mačingovej. Pre našu potrebu postačuje ju dodržiavať 14 dní, v origináli je to 28 dňová diéta. Úlohou tejto diéty je detoxikácia organizmu a doplnenie potrebných živín pre organizmus, nie redukcia jeho váhy. Sama autorka uvádza niekoľko zásad, ktoré treba dodržať, sú racionálne: Treba jesť do maximálneho pocitu nasýtenia a denne pite odporúčaný objem ( 3 litre, v lete 4 litre) prevarenej teplej vodovodnej alebo pramenitej vody! – nie sladkých džúsov, kolových nápojov alebo štiav z ovocia alebo zeleniny. Ak si osladíme vodu medom, môže pomôcť pri zápche. Ak sa ochutí citrónom, má očistný účinok i na zníženie hladín kyseliny močovej. Obmedzte pitie alkoholu, nápoje sýtené s CO2, nápoje obsahujúce kofeín (čaj, káva). Je potrebné obmedziť konzervované potraviny a údeniny pre zvýšený obsah dusíkatých látok a soli, ktorá v organizme zadržiava vodu.

Ak by ste mali medzi jednotlivými chodmi hlad, doobeda si treba dať zmes sušených sliviek s vlašskými orechmi alebo mandľami. Ak budete mať hlad v popoludňajších hodinách, doprajte si biely jogurt s mandľami a medom. Ak vás prepadne hlad vo večerných hodinách, kľudne si zopakujte večeru z rozpisu dve hodiny pred spaním.

Neobmedzujte dávky jedla! – jedzte do maximálneho pocitu najedenia, pretože sa môže stať, že zvýšený pitný režim (3-4 litre vody denne) viac látok vyplaví, ako organizmus stačí prijať. Kedy túto diétu nasadiť? Hocikedy ! Veľmi vhodné je začať s ňou po zimných mesiacoch, kedy sa nahromadí v tele najviac toxínov z metabolizmu a v strave je prirodzený nedostatok vitamínov. Tí, ktorí chcú v predveľkonočnom období dodržiavať pôst, môžu sa touto diétou postiť.

Je ideálne, keď i členovia rodiny sa zapoja do tohto „detoxikačného programu“. Jednak svojou spoluúčasťou podporia diétujúceho a tiež urobia niečo pre svoje zdravie. Možno objavíte jedlá, ktoré ste doteraz nejedli, zachutia vám a stanú sa súčasťou vášho jedálneho lístka.

„Kuchársku knihu“ tu neponúkam. Množstvo písaného textu by presiahlo informačný charakter, ktorý si tento článok dal za úlohu. Uverejňujem však jedálny lístok na 2 týždne diéty. Ak sa rozhodnete prečítať si postup pri príprave jedál (kuchársku knihu) a ešte lepšie – vyskúšať na sebe tento detoxikačný program, informácie nájdete na webovej stránke nášho klubu - www.klubsmpb.blogspot.com .

1. týždeň

 

Raňajky

Obed

Večera

1.deň

Mrkva+jablko+orechy+hrozienka+med

Brokolica s cesnakom+strúhaný nízkotučný syr

Šalát z cvikly + strúhaný syr

2.deň

Mrkva+jablko+orechy+hrozienka+med

Fazuľové struky s cesnakom +strúhaný syr

Šalát z cvikly + varené vajíčko

3.deň

Mrkva+jablko+orechy+hrozienka+med

Šalát z cvikly + strúhaný syr

Mrkvový perkelt + strúhaný syr

4.deň

Mrkva+jablko+orechy+hrozienka+med

Mrkvový perkelt + strúhaný syr

Prekladaná cuketa

5.deň

Mrkva+jablko+orechy+hrozienka+med

Prekladaná cuketa

Fazuľové struky s cesnakom +strúhaný syr

6.deň

Mrkva+jablko+orechy+hrozienka+med

Fazuľové struky so zázvorom

Brokolica s cesnakom + varené vajíčko

7.deň

Mrkva+jablko+orechy+hrozienka+med

Šalát z cvikly + varené vajíčko

Mrkvový perkelt + strúhaný syr

2.týždeň

 

Raňajky

Obed

Večera

l.deň

Bio biely jogurt + ore-chy+med+škorica

Široké bezvaj.cestoviny s kale-rábom

Boršč

2.deň

Kiwi + banán + med + mletá škorica + orechy

Brokolica na cesnaku so zázvorom + strúhaný nízkotučný syr

Rýchla hrachová polievka

3.deň

Mrkva+jablko+orechy + hrozienka + med

Mrkvový perkelt + strúhaný syr

Šalát z cvikly + varené vajíčko

4.deň

Bio biely jogurt + ore-chy + med + škorica

Fazuľové struky s vajíčkom

Cvikla s orechmi a suše- nými slivkami

5.deň

Kiwi + banán + med + mletá škorica+ orechy

Bezvajcové cestoviny so špenátom

Rýchla hrachová polievka

6.deň

Mrkva+jablko+orechy+hrozienka+med

Mrkvový perkelt + strúhaný syr

Boršč

7.deň

Najchutnejšie raňajky z tohoto týždňa

Kurča s zelerom

Brokolica na cesnakou so zázvorom+strúhaný nízkotučný syr

Kuchárska kniha:

Ako používať kuchársku knihu?

Jedlá sú zoradené podľa jedálneho lístka ako postupne nasledujú. Množstvá sú viac menej orientačné, je potrebné vyskúšať, koľko sa z množstva pripraveného jedla zje. Tiež koreniny treba dávkovať podľa svojej chuti a podľa zvyklostí domácnosti.

Mrkvovo jablkové raňajky

Mrkvu strúhame na jemnejšom strúhadle, jablko na hrubom strúhadle. Pridáme mleté vlašské orechy. Podiel jednotlivých častí je 1:1:1, t.j. aké veľké objemové množstvo mrkve, také veľké objemové množstvo jabĺk a orechov. Pridať za hrsť hrozienok, med podľa chuti a štipku škorice.

Brokolica s cesnakom a s nízkotučným syrom alebo vajíčkom

Brokolicu uvaríme tak aby ostala chrumkavá. Najlepšie nasypať do vriacej vody nasekanú na kúsky brokolicu a nechať prejsť varom. Po minúte scedíme. Do hrnca dáme olivový olej, osolíme ho a pridáme na plátky narezaný cesnak- asi 3 strúčiky a osmažíme ho dozlatova. Odstavíme z ohňa. Poprášime ho pomletým rozmarínom, pridáme brokolicu a premiešame. Na tanieri posypeme strúhaným syrom alebo nakrájaným vajíčkom.

Fazuľové strúčiky (lusky) s cesnakom a strúhaným syrom

Najvhodnejšie sú mrazené fazuľkové struky. Na jednu porciu použijem 400 gramov, ktoré sa nasypú do vriacej vody a varia sa asi 10 minút. Do hrnca dáme olivový olej a asi 3 strúčky cesnaku nakrájané na hranolčeky alebo plátky, osmažíme dozlatova a pridá sa pol kávovej lyžičky škorice (nemusí byť) . Po scedení fazuľky všetko zmiešame spolu. Môže sa pridať do hrnca strúhaný syr alebo nakrájané vajíčko, alebo to urobíme na tanieri.

Fazuľové strúčiky inak

Na panvicu dáme na mesiačiky nakrájanú cibuľu /jedna väčšia alebo dve stredne veľké/ a podlejeme olejom, najlepšie olivovým. Počas praženia pridáme l-2 lyžičky rasce a pražíme cibuľku dozlatova. Pridáme mrazenú fazuľku a orestujeme tak aby bolo všetko dobre premiešané. Posolíme, aby sa rozvinuli chute ( môže byť aj vegeta, ale tá obsahuje glutamáty a iné prísady...). Pridáme cca ¼ pohára vody, ktorý túto zmes sparí a asi 4 minúty necháme pod poodkrytou pokrývkou variť, až sa voda odparí. Fazuľka by mala byť chrumkavá ale uvarená. Medzičasom nakrájame na malé hranolčeky cesnak ( podľa chuti až celú hlávku) a zmiešame s fazuľkou. Už nevaríme.

Ak nebudeme dodržiavať očistný program, môžeme toto jedlo spojiť s varenými alebo praženými zemiačkami a prípadne, ak máme chuť, pridáme pečenú či grilovanú hydinu na rôzny spôsob.

Šalát z cvikly (červená repa) so strúhaným syrom alebo vajíčkom

Potrebujeme 3 buľvy cvikly veľkosti grapu, 3 dcl pohár sterilizovanej zmesi mrkva/hrášok, 4 stredne veľké kyslé uhorky, olivový olej, soľ, mleté čierne(alebo biele) korenie, strúhaný syr alebo natvrdo uvarené vajce.

Dôležité je, aby cvikla nebola zaváraná! Buľvy varíme asi 2 hodiny tak aby boli mäkké. Cviklu nastrúhame alebo nakrájame (plátky, kocky) , tiež kyslé uhorky, 3 dcl zmesi mrkvy/hrášok, polejeme olivovým olejom, osolíme, okoreníme. Dôkladne premiešame a necháme odležať, aby sa nám chute spojili. Pred konzumáciou posypeme syrom alebo nakrájaným vajcom. Šalátu môžeme do seba pchať až do prasknutia....

Mrkvový perkelt so strúhaným syrom alebo vajíčkom

Potrebujeme mrkvu (aj kilo), cibuľu, olivový olej, sójovú omáčku, soľ, mleté čierne korenie, mletý koriander alebo drvenú rascu (kmín), mletý rozmarín.

Poznámka: Sójových omáčok býva viacero druhov. Niektoré sú enormne slané, takže pozor na presolenie jedla. Treba vyskúšať slanosť už pri pridaní jednej lyžice sójovej omáčky.

Očistenú mrkvu nakrájame na kolieska, hranolčeky či iné tvary..., pridáme na olivovom oleji osmaženú cibuľku. Chvíľu restujeme, prisypeme čierne korenie, pol lyžičky rozmarínu, rascu alebo koriander ( každému niečo viac chutí a vonia, alebo naopak, niekto neznesie veľa voňavého..) podľa chuti . Po premiešaní pridáme sójovú omáčku – asi 2-3 polievkové lyžice.

Ešte chvíľu restujeme, podlejeme s 2 dcl vody a dusíme pod pokrievkou asi 15 minút, pokiaľ sa voda neodparí a mrkva nebude rozvarená.

Mrkvový perkelt inak

Niekomu veľa korenín robí problémy a je skôr zvyknutý na prirodzenú chuť zeleniny. Preto predkladám i takto jednoducho pripravenú mrkvu.

Potrebujeme mrkvu, cibuľu, soľ, syr a olej, najlepšie olivový.

Na mesiačiky nakrájame 1-2 cibule a dáme na olej. Pražíme ju, a keď začína cibuľka hnednúť (karamelizovať cukry) posolíme ju, aby sa vylúčila z cibuľky šťava a začala sa cibuľka dusiť. Pridáme na hranolčeky nakrájanú mrkvu ( môže byť aj na kolieska, ale lepšie sa naberajú na vidličku hranolčeky) dobre premiešame, aby sa mrkva obalila olejom. Pomaly na malom ohni za občasného premiešania restujeme mrkvu domäkka. Ak by cibuľka a mrkva pustila málo šťavy, môžeme podliať malým množstvom vody. Stupeň „ uvarenia“ sa riadi podľa chuti.

Syr nastrúhame nahrubo a tanier s perkeltom ním posypeme.

Prekladaná cuketa

Potrebujeme dve mladé, stredne veľké cukety, olivový olej, čierne korenie, tvrdý syr, cesnak asi 3 strúčky, sušenú bazalku, asi 1 polievkovú lyžicu sójovej omáčky

Cukety nakrájame na plátky asi 0,5 cm hrubé. Do 0,5 dcl olivového oleja pridáme soľ, mleté čierne korenie, sušenú bazalku a polievkovú lyžicu sójovej omáčky, cesnak nakrájaný na plátky. Takto ochutený olej vylejeme na plech, poukladáme naň cuketu a necháme zapiecť- asi 15 minút pri 200 C˚. Pred dokončením cuketu posypeme nahrubo nastrúhaným syrom.

Raňajky: Bio biely jogurt s medom, orechmi a mletou škoricou

150 gramový bio-biely jogurt vyklopíme na tanier, pridáme 3 polievkové lyžice medu, 3-4 polievkové lyžice strúhaných mandlí a štipku mletej škorice.

Raňajky: Kivi, banán, orechy, med, škorica

Nakrájame 2-3 kivi a jeden banán na kolieska, posypeme strúhanými mandľami alebo lupienkami, pridáme škoricu ( nemusí byť) a 2-3 lyžice medu.

Kurča so zelerom

Potrebujeme kuracie prsia, drvenú rascu, kukurmu, čierne korenie, karí korenie, olivový olej, jeden stredne veľký zeler, žĺtok, soľ

Kúsky kurčaťa, najlepšie cez noc, marinujeme v oleji s lyžičkou kukurmy alebo karí korenia. Mäso pred použitím pomelieme alebo nakrájame na tenké pásiky. To isté urobíme so zelerom. Pridáme jeden žĺtok, soľ, čierne korenie, drvenú rascu. Premiešame a z takto urobenej zmesi tvarujeme fašírky, alebo „placičky“ a opečieme na olivovom oleji, v ktorom sme marinovali mäso. Ako príloha môže byť zeleninový šalát.

Kurča so zelerom inak

Potrebujeme suroviny ako v predchádzajúcom recepte a cibuľu, prípadne sójovú omáčku, ďumbier.

Zeler je veľmi aromatická zelenina, takže treba vyskúšať druh a množstvo korenín, ktoré do jedla pridávame. Kúsky kurčaťa posolíme, okoreníme podľa chuti ( karí korenie, alebo rôzne koreniace zmesi) a zvyklostí domácnosti. Opražíme mäso na oleji a uložíme na teplom mieste.

Na olivovom oleji pražíme na mesiačiky nakrájanú cibuľu a keď zosklovatie, pridáme nastrúhaný zeler a restujeme spolu až kým cukry obsiahnuté v zelenine neskaramelizujú. Následne posolíme, môžeme pridať trocha sójovej omáčky, ďumbier podľa chuti.

Následne zmiešame mäso so zeleninou a ešte teplé podávame.

Široké bezvaječné cestoviny s kalerábom

Potrebujeme stredne veľký kaleráb, 150 g. cestoviny, olivový olej, cibuľu, soľ a mleté čierne korenie

Poznámka: Aj chlapovi stačí 100 g. cestoviny - inak je to aj reštauračná norma....

Cestoviny uvaríme v slanej vode a scedíme. Na oleji osmažíme nakrájanú cibuľku, osolíme a pridáme nahrubo nastrúhaný ( alebo nakrájaný na hranolčeky) kaleráb. Pridáme čierne korenie a ešte trochu osmažíme, pridáme l dcl vody a necháme prejsť varom až sa odparí voda. Následne zmiešame s cestovinou.

Boršč

Z praktického hľadiska ako odmerku používame kompótovú misku – z každého druhu zeleniny si pripravíme na drobnejšie kocôčky nakrájanú misku mrkvy, petržlenu, zeleru, kalerábu, zelenej papriky a tri misky cvikly. Z korenín použijeme soľ, mleté čierne korenie, drvenú rascu, 5 zrniek nového korenia, mletú červenú papriku, 3 bobkové listy, olivový olej, rajčinový pretlak, dva strúčiky cesnaku, jednu veľkú cibuľu.

Poznámka: borščov je veľa druhov, pre potreby našej detoxikačnej diéty sa budeme radšej pridržiavať tohto rozpisu. Za stáleho miešanie na oleji osmažíme všetku koreňovú zeleninu – bude to trvať asi 15 minút. Množstva oleja sa nemusíme báť. osolíme, pridáme korenie a nakrájanú papriku. Znova premiešame, pridáme červenú mletú papriku a asi pol litra vody. Varíme do zmäknutia koreňovej zeleniny. potom pridáme cviklu a varíme ďalej. Nakrájame si cibuľu a osmažíme ju, pridáme na plátky nakrájaný cesnak, chvíľu ešte smažíme. potom pridáme rajčinový pretlak a trocha vody, necháme prevariť a následne prilejeme k uvarenej zelenine. Ak by bola polievka hustá, pridáme vodu a ešte necháme chvíľu vrieť. Po uvarení sa môže pridať petržlenová vňať.

Hrachová polievka

Potrebujeme 400 gramov mrazeného hrášku, polovičku citróna, bazalku, soľ, polievková lyžica masla( nie maslovej náhrady), čierne korenie. Citrón môže na niekoho pôsobiť rušivo, preto treba vyskúšať aj túto variantu.

Do litra osolenej vriacej vody nasypeme hrášok, pridáme bazalku, mleté čierne korenie a varíme 20 minút. Na záver pridáme maslo. Keď polievka trocha vychladne, ponorným mixérom ju rozmixujeme do jemnej konzistencie. Môže jesť lyžicou ale aj popíjať z hrnčeka.

Cvikla so slivkami a orechmi

Potrebujeme 300 g. uvarenej cvikly ( nie sterilizovanej!) 100 g. sušených sliviek ( pred použitím namočíme vo vode), 100 g. vlašských orechov, dva strúčiky cesnaku, štipku soli, mleté čierne korenie a 3 lyžice oleja ( najlepšie olivový)

Cviklu nastrúhame nahrubo, pridáme scedené a na hranolčeky nakrájané slivky, postrúhané orechy. Podľa chuti osolíme, okoreníme, pridáme olej a prelisovaný cesnak

Poznámka: tento recept sa hodí aj tým, čo majú zápchovitú či tvrdú stolicu.

Bezvaječné cestoviny so špenátom ( najlepšie hrubé rezance alebo špagety, môžu byť aj penne alebo vretená...)

Bezvaječné cestoviny so špenátomPostup ako v recepte s cestovinami a kalerábom, tu ho vystrieda špenát.

Na jednu porciu potrebujeme 100gr cestovín, pol balíčka mrazeného špenátového pyré (pretlak), čierne korenie, cesnak, soľ, trocha mlieka

Mrazený špenát dáme do hrnca, zalejeme trochou mlieka ( aby sa vyviazali šťaveľany) a pomaly privedieme do varu. Pridáme podľa chuti soľ, korenie a prelisovaný cesnak. Nezahusťujeme ani strúhankou ani múkou či zásmažkou ale ak ho chceme hustejší - odparíme ho. Keď je špenát uvarený, pridáme uvarené cestoviny

Brokolica s ďumbierom (so zázvorom), posypaná tvrdým syrom alebo vajíčkom

Brokolicu uvaríme vo vriacej vode – asi minútu, mala by byť chrumkavá. Ďumbier (zázvor) nakrájame na tenké plátky a osmažíme na osolenom oleji (najlepšie olivovom). Pridáme na plátky nakrájané dva strúčiky cesnaku a restujeme kým cesnak nebude dozlatova. Pridáme uvarenú brokolicu. Premiešame a - ešte v hrnci alebo na tanieri - môžeme posypať strúhaným syrom alebo natvrdo uvareným vajíčkom.

MUDr. Branislav Brežný

Prihlasovanie je určené iba pre správcov obsahu. Iní používatelia (napr. fóra) tu prístup zriadený nemajú.

POZOR! Každý neplatný pokus o prihlásenie je zaznamenaný.