Celý svet laický tak aj odborný vzhľadom na stále sa objavujúce nové vedecké poznatky rieši otázku „čo jesť, čo piť, ako sa stravovať“, aby sme si čo najdlhšie udržali naše zdravie fyzické tak aj duševné. Každý deň sa dozvedáme aké chyby v stravovaní sme roky robili. Veď to poznáte, dlhé roky nás ako deti trápili v škôlke a v škole špenátom, ktorý vyzeral ako keby ho už niekto pred nami jedol. Potom sa prišlo na to, že niekto omylom posunul desatinú čiarku a zo zázraku sa stala obyčajná i keď zdravá potravina.

Ďalším zavrhnutým produktom bola bravčová masť. Vytlačili ju oleje. V regáloch obchodov bola vyložená taká mútna tekutina a každý zháňal, kde sa dalo maďarský slnečnicový olej. Bol číry a mal aj príjemnú vôňu. Postupne sa objavovali rôzne druhy olejov a dnes ich máme bohatý výber. Po rokoch sa bravčová masť dočkala rehabilitácie. Má aj dobré vlastnosti a jeden z nich je aj to, že sa tak rýchlo neprepaľuje. Taký vyprážaný rezeň z krkovičky je predsa len najlepší vypražený na bravčovej masti i keď so mnou nemusia súhlasiť všetci.

Prišiel čas odpustiť aj vajíčkam ich zlú povesť o škodlivosti. Niekedy dokonca písali, že vajíčka sú také škodlivé pre naše srdce ako cigarety. Ale aj tu platí, všetko s mierou. Priemer jedno vajíčko na deň nespôsobuje žiadne zdravotné nebezpečenstvo. Nemyslím si, že konzumujete každý deň praženicu zo štyroch vajec. Vajíčko obsahuje priemerne 164 miligramov cholesterolu a odporúčaná denná dávka pre srdce je 300 miligramov. Vaječný žĺtok obsahuje aj významné živiny a to pre mozog dôležitý cholín a pre oči významný luteín.

Medzi mimoriadne zdraviu prospešné ovocie sa považuje grapefruit. Výskumníci ale upozorňujú, že grapefruit obsahuje látku, ktorá neutralizuje jeden z enzýmov tráviaceho traktu. Liek, ktorý sa užíva orálne a enzým pod vplyvom grapefruitu môže spôsobiť vstrebávanie väčšieho množstva látok ako je telu prospešné. Jedná sa o lieky proti rakovine, kardiovaskulárnym chorobám i vysokému cholesterolu. Ak užívate takéto lieky poraďte sa s lekárom, alebo radšej grapefruit nekonzumujte.

Roky počúvame z každej strany menej soliť – soľ strašiak. Je ale naozaj všetko na soli až také hrozné? Soľ je stále považovaná za nepriateľa číslo jeden pred tukmi, cukrom a alkoholom. Zvyšuje krvný tlak, vedie k hypertenzii a spôsobuje riziko predčasnej smrti. Výskumy za posledné dva roky naznačujú, že výrazné zníženie konzumácie soli nám neprospeje, ale skôr uškodí. Niekdajšie výskumy jednoznačne nepotvrdili škodlivosť a ani dnešné výskumy nepotvrdili, že zníženie konzumácie soli zabráni srdcovým chorobám, alebo nám predĺži život. The New England Journal of Medicine zverejnil správu, že keď sa znižovala spotreba soli zvyšovala sa hladina revinu, látky vylučovanej obličkami a tá stojí na začiatku fyziologického reťazca udalostí, ktoré pravdepodobne končia zvýšeným rizikom srdcovej choroby. Všetky tieto výskumy vyzývajú na zamyslenie.

Ďalší obľúbený produkt je cukor. Prispieva k obezite, škodí pečeni, poškodzuje metabolizmus, spomaľuje mozgové funkcie. Cukor v podobe glukózy je základným zdrojom energie pre ľudský organizmus. Úplne nevyhnutný je aj pre činnosť mozgu. Nervové bunky sú závislé od dodávky glukózy z krvi, pretože nemajú schopnosť ukladať si zásoby energie v podobe tukov. Hoci mozog človeka predstavuje len 2% jeho telesnej hmotnosti, jeho celková telesná potreba kyslíka je 20% a dokonca celková spotreba glukózy až 25%. Nebudem vás zaťažovať rôznymi teóriami o cukre. Ak budete dodržiavať spotrebu cukru v bezpečnom a odporúčanom množstve, nemusíte sa obávať, že škodíte svojmu zdraviu. Obmedzenie platí rovnako pre cukor, ako pre trstinový cukor, hnedý prírodný cukor, glukózu, dextrózu, fruktózu, ovocné 100% koncentráty, melasy a sirupy.

Zaujímavé poznanie ohľadom stravovania je, že v Indii na severe, kde sa konzumujú väčšinou živočíšne potraviny, žijú ľudia dlhšie ako na juhu, kde prevláda vegetariánsky spôsob stravovania.

Čo teda jesť, čo piť, ako sa stravovať? Neexistuje jednoznačná odpoveď platná pre každého človeka. Ani kvalifikovaní nutriční poradcovia sa netaja tým, že názory na zdravú výživu sa menia v závislosti od vedeckého poznávania a klinických skúseností.

Zdroj: internet a prof. RNDr. Anna Stunecká, DrSc

Tak milí priatelia, čítajte, rozmýšľajte a udržujte sa čo v najlepšom zdraví.

Pokoj a dobro Vám všetkým želá Vojto z Revúcej.

 

Prihlasovanie je určené iba pre správcov obsahu. Iní používatelia (napr. fóra) tu prístup zriadený nemajú.

POZOR! Každý neplatný pokus o prihlásenie je zaznamenaný.