Vďaka stresu, aby ste prišli na letisko včas, krčeniu sa v stiesnenom priestore sedadla a úplnému chýbaniu dostatku miesta na nohy je lietanie výzvou pre každého z nás. Pridajte si však k nemu výzvy SM, ako sú únava či bolesť a nepohodlie v lietadle sa ešte vystupňuje.

To však neznamená, že by ste sa lietaniu mali vyhnúť, stačí sa vopred pripraviť, aby lietanie váš stav zbytočne nezhoršilo. Ponúkame vám preto 7 tipov, ktoré vám môžu pomôcť na cestách.

Zbaľte si správne vaše lieky

Ak máte SM a plánujete výlet, pravdepodobne je vašou najdôležitejšou úlohou zbaliť si správne lieky. Kým mnohé liečivá musia byť uchovávané v chlade (najmä tie, ktoré sa podávajú injekčne), niektoré z nich môžu krátky čas stráviť aj pri izbovej teplote bez toho, aby sa poškodila ich účinnosť či bezpečnosť.

Vopred si overte u vášho neurológa či SM sestry, aké pravidlá sa týkajú uchovávania vašich liekov. Ak to nie je možné, myslite na to, že táto informácia by sa mala nachádzať aj v príbalovom letáku vašich liekov. Hoci lieky na SM spravidla nie sú bežne dostupné v lekárňach, v každej z nich pracujú farmaceuti, ktorí sú schopní vám informácie o uchovávaní akýchkoľvek liekov zistiť a sprostredkovať.

Nezabudnite si tiež zbaliť všetko príslušenstvo potrebné k podaniu lieku – alkoholové tampóny na dezinfekciu miesta vpichu, náplasti či gázu, chladiace vankúšiky, injekčné pero, nádobu na použité striekačky, prípravok, ktorý bežne používate na ošetrenie pokožky po vpichu, či valček na rozmasírovanie zatvrdliniek.

Uistite sa, že vaše lieky sú pripravené na cestu

Pokiaľ lieky prevážate v chladiacom boxe, vopred si overte, či je box povolený ako príručná batožina. Nie je dobrý nápad prevážať lieky v batožine, ktorú odovzdávate pri check-ingu, nakoľko tá sa môže stratiť.

Je tiež vhodné mať so sebou potvrdenie od vášho neurológa, kde je napísané že prevážate lieky určené na dlhodobú liečbu chronického ochorenia, že tieto lieky sa podávajú injekčne a sú určené iba pre vašu osobnú potrebu.

Ak sa lieky musia uchovávať v chladničke, je dobré si vopred overiť, že v cieľovej destinácii budete mať chladničku k dispozícii, najlepšie priamo vo vašej izbe.

Dorazte na letisko v dostatočnom predstihu

Cestovanie samé o sebe je stresujúcou činnosťou, nepotrebujete si preto stres ešte navyšovať ponáhľaním sa. Preťažovanie sa a stres môžu spôsobiť zhoršenie vašich príznakov, prípadne priamo vyvolať atak. Príďte preto na letisko 2 – 3 hodiny pred plánovaným odletom.

Nechajte si pomôcť

Niektoré lety sú veľmi dlhé a namáhavé. Často musíte čeliť dlhým vzdialenostiam na letisku, alebo máte len málo času aby ste chytili nadväzujúci let. Nevyčerpávajte sa zbytočne a zariaďte si vopred asistenciu.

Obzvlášť sa hodí v prípade, že ste na vozíku. V prípade, že nie ste, ale dlhé vzdialenosti vám robia problém, ponúkajú niektoré letiská aj odvoz elektrickým autíčkom na miesto, kam potrebujete. Zistite si vopred, aké možnosti dané letisko má a čo všetko môžete urobiť preto, aby ste si uľahčili check-in a bezpečnostné kontroly. Nikdy sa nezdráhajte požiadať o pomoc personál, ale aj ľudí okolo vás.

Požiadajte si o miesto navyše

Pokiaľ let nie je úplne plný, zvážte vysvetlenie vášho stavu osobe, ktorá robí check-in a priraďuje vám konkrétne sedadlo v lietadle. Môže vám totiž ponúknuť sedadlo v prázdnejšom rade, aby ste sa mohli natiahnuť, prípadne miesto blízko toalety. Prázdne miesta sa obyčajne týkajú veľmi skorých, alebo veľmi neskorých letov. Hoci takýto čas odletu vám nemusí až tak vyhovovať, extra voľné miesto vedľa vás za to stojí hlavne pri dlhších letoch.

Cestujte tak naľahko, ako sa len dá

Pamätajte, že všetko, čo si zbalíte si budete musieť aj odniesť a hoci kufre na kolieskach sú nesmiernou výhodou, skôr či neskôr sa niekde objavia schody s ktorými sa budete musieť popasovať.

Ľudia často robia chybu v tom, že si zbalia konkrétne outfity a potom prihodia ešte pár vecí navyše v rámci hesla „keby náhodou“. Zbaľte si miesto konkrétnych outfitov radšej niekoľko vecí, ktoré sa dajú dobre navzájom kombinovať a namiesto „keby náhodou“ oblečenia si vezmite cestovné balenie pracieho prášku.

Nezabúdajte piť

Dostatočné množstvo tekutín je dôležité hneď z niekoľkých dôvodov. Pomáha predísť zápche, ktorá je často dôsledkom jedla v lietadle. Dokáže zmierniť dôsledky časového posunu ako únava, podráždenosť a neschopnosť sa sústrediť. Bojuje aj proti suchému vzduchu v lietadle, ktorý zvykne nepríjemne dráždiť oči, pokožku a sliznice.

Aj keď máte problémy s močením, výhody dostatočného množstva tekutín prevážia nevýhody častého behania na záchod. Z dôvodu zachovania hydratácie organizmu sa však vyhnite pitiu kávy či alkoholu.

Či už cestujete kvôli práci alebo kvôli dovolenke, verte, že dokážete maximalizovať svoje pohodlie a minimalizovať príznaky SM tým, že si cestu vopred premyslíte a pripravíte sa na ňu. A aj keď vám niektoré veci nevyjdú, udržte si pokoj a na ich vyriešenie využite rovnaké schopnosti, ako tie, ktoré vám pomáhajú statočne zvládať vaše ochorenie.

Prihlasovanie je určené iba pre správcov obsahu. Iní používatelia (napr. fóra) tu prístup zriadený nemajú.

POZOR! Každý neplatný pokus o prihlásenie je zaznamenaný.