V živote všetko so všetkým súvisí. Keď chceme, aby naše telo a všetky naše orgány príjemne hrali a fungovali ako v dobre naladenom orchestri, potrebujeme správnou životosprávou, stravovaním a zdravým životným štýlom zabezpečiť chod všetkých hormónov, enzýmov ako aj celého imunitného systému.

Dnes teda trochu na tému o našich hormónoch, ktoré nám v staršom veku môžu spôsobovať veľa nepríjemností.

Hormóny

Sú chemikálie v krvnom obehu, ktoré regulujú činnosť niektorých telesných orgánov alebo tkanív. Väčšina z nich sa tvorí v žľazách s vnútornou sekréciou, ktorých súčasťou je hypofýza – žľaza na spodine mozgu.

Hormónov je veľké množstvo a každý z nich plní určitú funkciu: inzulín kontroluje hladinu glukózy v krvi, estrogén a progesterón činnosť ženských pohlavných orgánov, testosterón je zodpovedný za rozvoj mužských pohlavných znakov, …

Čím vyššia je koncentrácia špecifického hormónu, tým aktívnejšia je funkcia alebo funkcie, ktoré ovláda.

Je zaujímavé, že ženy i muži majú vo svojej výbave všetky pohlavné hormóny. Rozdielnosť medzi pohlaviami je zapríčinená na vzájomnom pomere hladín jednotlivých pohlavných hormónoch. U žien dominujú počas väčšiny života estrogény a progesteróny (tzv. ženské pohlavné hormóny), kdežto u mužov je to testosterón. Tieto rozdielne pomery pohlavných hormónov sa prejavujú v rozdielnej stavbe našich tiel, taktiež v štruktúre našej psychiky.

Nakoľko hormonálna kaskáda ľudského organizmu je veľmi komplexná, prepojená mnohými vzájomne sa ovplyvňujúcimi väzbami, obmedzíme sa na tzv. steroidné hormóny. Základom už spomínaných pohlavných hormónov je podobná štruktúra, ktorých syntéza vychádza z cholesterolu. Vznikajú u žien behom plodného obdobia prevažne vo vaječníkoch, v tehotenstve ich produkuje placenta, vznikajú aj v nadobličkách. Taktiež tukové a svalové tkanivá sú významným miestom tvorby pohlavných hormónov (hlavne estrogénu po menopauze). Všetko je riadené z vyššieho hormonálneho centra mozgu.

Estrogény

Sú považované za hlavný ženský pohlavný hormón, ktorý sa tvorí hlavne vo vaječníkoch. V období plodnosti sa spolupodieľajú na ochrane pred aterosklerózou a to tak, že stimulujú v pečeni produkciu lipoproteínu ( dobrého cholesterolu).

Progesterón

Je nesmierne dôležitý hormón pre optimálne zdravie žien a hlavne pre ich plodnosť. Je spoluhráčom a zároveň protihráčom estrogénov. Pri nedostatku progesterónu dochádza u žien ako uvádza vo svojej knihe dr. John Lee k estrogénovej dominancii.

Tá sa môže prejavovať

  • nepravidelnou menštruáciou a kŕčmi, tzv. predmenštruačným syndrómom, menštruačnou epilepsiou a depresiou
  • popôrodnou depresiou
  • zvýšenou krvnou zrážanlivosťou a tým zvýšené riziko mŕtvice alebo pľúcnej embólie
  • migrénou
  • nespavosťou
  • samovoľnými potratmi
  • neplodnosťou
  • inkontinenciou ( samovoľným únikom moču)
  • endometriózou (mimomaternicovým rastom buniek sliznice maternice)
  • návalmi horúčav a nočným potením
  • pnutím v prsiach
  • vaginálnou vysušenosťou
  • syndrómom chronickej únavy
  • kvasinkovými infekciami
  • osteoporózou
  • fibroidmi v maternici
  • fibrocystózou v prsníkoch
  • v neposlednej rade rakovinou prsníkov a maternice.

Tieto klinické symptómy sa najčastejšie objavujú u žien niekoľko rokov pred menopauzou a počas nej. Je to spôsobené tým, že pribúdajúcim vekom sa stále častejšie vyskytujú cykly bez ovulácie (ovulačné cykly), kedy sa netvorí takmer žiaden progesterón a tým je podmienená estrogénová dominancia.

Menopauza (klimaktérium)

Je obdobie, keď vo vaječníkoch prestanú dozrievať folikuly s vajíčkami, dôjde k zásadnému zníženiu produkcie estrogénov a v tom okamžiku prestane žena menštruovať. V priemere začína po 45. roku a vrcholí po 5O. roku života ženy. Obdobie klimaktéria je obdobím postupného prechodu od cyklickej produkcie vysokých hladín progesterónu a estrogénu k stavu, kedy žena produkuje malé množstvo estrogénu a musí sa zaobísť bez blahodárneho vplyvu progesterónu.

S pribúdajúcim vekom i u mužov prichádza ku zmenám na zdraví i psychike, ktoré súvisia s procesom starnutia ich hormonálnej sústavy. Oproti ženskej menopuze nie sú tieto zmeny tak zreteľné a náhle. Prebiehajú pozvoľna aj niekoľko dekád a ich priebeh je individuálny – u každého muža je miera prejavov iná.

Andropauza

  • tento mužský “prechod” začína niekedy u tridsiatnikov ale v 70% u mužov medzi 50. a 55. rokom života. V poslednej dobe sa vžil názov andropauza alebo syndróme ADAM (skratka z angl. Androgén Decline in the Aging Male). Medzi príznaky andropauzy patria: - zníženie libida (túžby po sexe) a zníženie schopnosti erekcie (popr. jej strata)
  • zhoršenie duševných funkcií
  • zmeny nálad, únava, depresie, nervozita
  • zníženie svalového objemu a sily
  • zvýšenie tuku v oblasti brucha
  • demineralizácia (odvápnenie) kostí až osteoporóza
  • úbytok ochlpenia
  • kožné poruchy a zníženie kožnej elasticity
  • urologické potiaže spojené so zväčšením prostaty
  • najzávažnejšou komplikáciou je karcinóm prostaty, ktorý je jedným z najčastejších zhubných nádorov u mužskej populácie

Všetky tieto spomínané zdravotné problémy spája spoločný patofyziologický mechanizmus – zmena vzájomného pomeru všetkých hormónov, dôležitých pre mužské zdravie.

Osteoporóza

Je rednutie a slabnutie kostí.

Vnútorné kostné tkanivo telo postupne reabsorbuje a nenahrádza ho zvyčajnou rýchlosťou. Kosti si zachovávajú rovnakú veľkosť, ale obsahujú menej bielkovín a ich štruktúra je oslabená.. Osteoporóza sa u žien vyskytuje častejšie a v skoršom veku ako u mužov. Spôsobuje ju najmä starnutie. Každá piata žena po menopauze je postihnutá osteoporózou. V menopauze sa zníži koncentrácia estrogénu, takže kosti rednú, slabnú a častejšie podliehajú zlomeninám. Najčastejšie sú to zlomeniny zápästia a bedrového kĺbu.

Ak sú postihnuté chrbtové kosti, vedie to k bolestiam chrbta a k prerieďovaniu a splošťovaniu chrbtice a medzistavcových platničiek. Tento stav zapríčiňuje aj bolesti kostí aj kĺbov.

Čo zapríčiňuje tento stav?

Všetky kosti časom postihne osteoporóza. Zapríčiňuje to slabá absorcia vápnika alebo jeho nedostatok ako aj bielkovín v našej strave. Vápnik a fosfor spevňujú kosti a udržujú ich v zdravom stave. Na efektívnu absorbciu týchto minerálnych prvkov je potrebný vitamín D.

Ženský estrogén vo významnej miere prispieva k zdravej rovnováhe vápnika a odolnej bielkovinovej architektúre kostí. Keď sa prestane tvoriť dostatok estrogénu, vápnik sa nemusí správne začleniť do kostného tkaniva.

Proces osteoporózy nemôžeme zvrátiť späť, ale tieto kostné zmeny s dajú zabrzdiť.

Čo môžeme urobiť na prevenciu osteoporózy?

Terapia nahrádzania hormónov nie je jediným spôsobom, ako si uchovať pevné kosti.

Nikdy nie je neskoro začať venovať pozornosť kostiam, napríklad prijatím nasledujúcich odporúčaní:

  • zistilo sa, že osteoporóze možno zabrániť, ak ženy po dovŕšení 35 rokov pravidelne cvičia minimálne trikrát do týždňa po 30 min. Je dôležité, aby to boli cvičenia s prenášaním hmotnosti, preto sa musia robiť vo vzpriamenej polohe. Nájdite si čas na cvičenie vonku
  • veľmi užitočné sú: chodenie, beh, bicyklovanie, tennis alebo badminton, golf, kolky, veslovanie a najmä tanec
  • joga je v staršom veku veľmi prospešná, pretože učí správne dýchať, udržiavať si svalový tonus a pružnosť
  • nevyhnutná je vyvážená strava, ktorá obsahuje veľa vápnika (1000 - 1500 mg/denne) a vitamínu D. K ich zdrojom patria: tvrdé syry a mlieko, sezamové semiačka, strukoviny, mandle a morské riasy, ryby v oleji, vajcia
  • jedzte veľa zelenej, žltej a červenej zeleniny ako aj ovocia
  • veľa sa pohybujte na slnku, nechajte pôsobiť slnko na pokožku (bez tienenia) 15- 30 min pred 10. hod dopoludnia alebo neskôr popoludní, keď slnko nie je také ostré
  • nejedzte príliš veľa bielkovín
  • obmedzte alkohol (maximálne 3 poháriky denne), kofeín, soľ
  • prestaňte fajčiť
  • vylúčte voľnopredajné lieky: Laxatíva (preháňadlá). Namiesto nich postpne zvyšujte vlákninu v strave a obmedzte ich dávku. Tak isto Antacidá, ktoré obsahujú hliník. Ak potrebujete užívať tento liek, užívajte len s obsahom vápnika.

Z uvedených informácií vyplýva, že ideálnym zdrojom vápnika je vyvážená racionálna strava. Na to aby sme udržali rovnováhu medzi príjmom a výdajom vápnika, potrebujeme prijať najmenej 1 gram denne.

Čo sa týka prevencie, je dôležité zabezpečiť čo najviac kostnej hmoty v detstve. Preto dbáme u detí, aby mali pravidelný a dostatočný prísun vápnika, bielkovín a vitamínov v potrave a najmä vitamínu D. K tomu je nevyhnutný aj dostatočný pohyb.

Mgr. Iveta Orošová

Prihlasovanie je určené iba pre správcov obsahu. Iní používatelia (napr. fóra) tu prístup zriadený nemajú.

POZOR! Každý neplatný pokus o prihlásenie je zaznamenaný.