Vyjadrenie sa o efektívnosti liečby SM (sklerózy multiplex) závisí jasne od znalosti o príčine choroby. Starostlivosť, ktorá je navrhovaná v tomto článku predpokladá, že dietetické faktory sú hlavnou príčinou začiatku SM a jej progresie pretože taká príčina najlepšie vyhovuje extenzívnym epidemiologickým dátam a je teoreticky prijateľná. Dáta a úvaha o interpretácii dietetickej príčiny SM sú vyjadrené v článku Skleróza multiplex a potravinová hyper senzibilita.

Základné prvky diétneho modelu SM sú vyhnúť sa kontaktu s potravinovými proteínmi cez presahujúce črevá a následnú aktiváciu imunitného systému. Imunitný systém je aktivovaný proti tkanivu v centrálnom nervovom systéme prichystanému reagovať na molekulárnu podobnosť medzi potravinovými proteínmi a vlastnými proteínmi v CNS. Prístup k CNS cez krvnú -mozgovú bariéru (BBB) môže byť napomáhaná typom 1 alebo typom 3 hypersenzitívnych reakcií urýchľovaných tiež potravou. Kľúče k boju s SM sú teda zastavenie aktivácie imunitného systému a posilnenie rôznych systémov vrátane čriev, BBB a imunitného systému.

Zastavenie autoimúnnych reakcií

Existujú dve hlavné stratégie pre zastavenie imunitných reakcií v ataku na tkanivá CNS. Sú nimi:

  1. liečba presakujúcich čriev aby sa spomalilo a ideálne zabránilo neporušeným potravinovým proteínom od cirkulácie
  2. stop jedenia potravín obsahujúcich proteíny, ktoré potenciálne napodobujú vlastné proteíny v CNS

Úloha tukov a olejov v presadzovaní alebo kontrolovaní zápalových imunitných reakcií bola prediskutovaná Erazmusom (1993) a Grahamom (1989). Vo všeobecnosti nasýtené tuky a nasýtené kyseliny presadzujú zápalové reakcie, kým nenasýtené tuky zmierňujú také reakcie. Je teda dôležité dodržiavať denný príjem nasýtených tukov menej než 145 gramov za deň. Toto nevyhnutne vyžaduje vyhnúť sa všetkému červenému mäsu a tmavému mäsu z kurčiat a moriek. Mono nenasýtené oleje (panenský olivový olej) a poly nenasýtené oleje (nerafinovaný slnečnicový olej a svetlicový olej) môžu byť používané v maximálnej spotrebe 60 g za deň. Všetky margaríny by mali byť vynechané. Omega 3 nenasýtené mastné kyseliny majú tendenciu byť v deficite mnohokrát a tie sú derivované hlavne z rybieho a ľanového oleja. Zistilo sa, že zvlášť rybí olej je veľmi užitočný pri kontrole iných autoimúnnych ochorení , napr. Cronovej choroby (Belluzzi 1996).

Pretože SM je predovšetkým spôsobená poruchou funkciou imunitného systému, môže mať tiež veľkú úlohu vyvarovanie sa vírusovým infekciám.

Doplnky potravy

Na základe zváženia vyššie uvedeného je pre denný príjem navrhovaný nasledujúci zoznam doplnkov potravy . Indikované množstvá nemajú žiadnu toxickú úroveň, ale nemali by byť prekročené mimo rady lekára:

  1. do 300 mg extraktu z hroznových semienok
  2. 2 gramy oleja z tresčej pečene (zahŕňa 5 000 IU vitamínu A a 400 vitamínu D)
  3. 4 gramy oleja z lososa
  4. 2 tabletky B-komplexu 50
  5. 100 mcg vitamínu B12
  6. do 3 g vitamínu C
  7. do 800 IU vitamínu E
  8. do 1500mg kalcia v závislosti od dennej konzumácie mliečnych potravín (navrhujem vyhnúť sa im úplne)
  9. do 750 mg magnézia (dobrý pomer Ca/Mg je 2:1)
  10. 25 mg zinku
  11. 2 mg medi
  12. 50 mg selénu
  13. do 5 g oleja prvosienky alebo oleja brutná ka lekárskeho
  14. do 10 g ľanového oleja (zistíte, či nie ste naňho alergickí)
  15. 6 kapsúl enzýmov
  16. 2400 mg Lecitínu

Sumarizácia

Všetky kľúčové prvky diétneho prepracovania stravy pre SM sú:

  1. Vyhnúť sa mliečnym potravinám, obiliu s obsahom lepku, vajciam, strukovinám a kvasniciam.
  2. Vyhnúť sa všetkým alergénom - potravinám, ktoré sú identifikované pokožkou alebo Elisa testom.
  3. Vyhnúť sa červenému mäsu a margarínu.
  4. Jesť ryby a kuracie prsia bez kože a morčacinu kvôli proteínom, ovocie a zeleninu kvôli uhľohydrátom a mikro-živinám a extra- panenský olivový olej a nerafinovaný slnečnicový olej kvôli tukom.
  5. Užívať tak veľa odporúčaných doplnkov potravy ako si to Váš rozpočet môže dovoliť.

Táto diéta je základom tzv. Paleolitickej Diéty (Eaton and Konner l985) a je jedinou, ktorú naša genetická štruktúra vyvinula v priebehu viac než 2 miliónov rokov. Toto je veľmi kompatibilné s našou genetickou skladbou.

Zdroj: http://www.direct-ms.org/bestbet.html

Preložila a spracovala: Ing. Oľga Pauliková

Prihlasovanie je určené iba pre správcov obsahu. Iní používatelia (napr. fóra) tu prístup zriadený nemajú.

POZOR! Každý neplatný pokus o prihlásenie je zaznamenaný.