Zimné mesiace kladú na ľudský organizmus väčšie nároky. Ubudne slnečných lúčov, narastá počet chrípkových ochorení, mnohí z nás trávia väčšinu času skôr doma ako na čerstvom vzduchu. Je potrebné dbať na päť základných zložiek našej stravy. Probiotiká, karotenoidy, vitamín D, zinok a zázvor má človek kedykoľvek k dispozícii aj v zimných mesiacoch, a preto by mal využiť ich silu vo svoj prospech.

Probiotiká

Udržiavajú našu črevnú mikroflóru v rovnováhe. Lekári ich odporúčajú aj pri antibiotickej liečbe. Probiotiká, ktoré obsahujú lactobacillus, by zase mali konzumovať ženy, ktoré trpia častými vaginálnymi mykózami. Ich opodstatnenie je aj v liečbe opakovaných močových infekcií. Prirodzene sa probiotiká nachádzajú v mlieku a v nepasterizovaných mliečnych výrobkoch. Keďže sa dnes mliečne výrobky pasterizujú, pridávajú sa do nich umelo. Na slovenskom trhu je niekoľko vhodných prípravkov od rôznych výrobcov, ktoré obsahujú štandardizované množstvo probiotických baktérií. Bohatým zdrojom probiotík je napríklad aj kyslá nakladaná kapusta, dostupná takmer v každej slovenskej rodine.

Karotenoidy alebo vitamín A

Prirodzené organické farbivá, vďaka ktorým je ovocie a zelenina žltá, oranžová a červená. Vitamín A je rozpustný v tukoch, a je dôležitý pre normálny rast a vývoj tela, taktiež pre zdravé kosti a zuby. Karotenoidy, z ktorých vitamín A vzniká, chránia sliznice pred infekciami. Preto sa nevyhýbajte zelenine ako je ružičkový kel či špenát. „Ak sa chceme chrániť pred infekciami dýchacích ciest, tráviaceho systému, urogenitálneho systému potrebujeme mať dostatočný príjem karotenoidov a vitamínu A, aby sliznice odolali prítomnosti baktérií a vírusov.

Vitamín D

Slovenský výskum ukázal, že u zdravých mladých žien už v septembri klesá hladina D vitamínu v krvi a v októbri je už pod normálnymi hodnotami. Preto by jeho optimálna dávka v zimných mesiacoch mala byť 10 mikrogramov denne. Vitamín D je dôležitý v prevencii a liečbe rakoviny. Pri dennom užívaní minimálne v mesiacoch október až apríl je veľmi užitočný na podporu imunity a prevenciu rakoviny, ale dokonca aj na prevenciu pádov a zlomenín. Ľudia, ktorí majú v krvi vyššiu hladinu D vitamínu padajú menej. Keď padnú, tak pády nie sú spojené so zlomeninou tak často ako ľudia, ktorí majú hladinu vitamínu v krvi nižšiu. Súvisí to s tým, že ak má človek dostatočnú hladinu vitamínu D má rýchlejšie reakcie.

Zinok

Patrí medzi základné stopové prvky nevyhnutné pre správne fungovanie našej imunity. Nájdete ho v tekvicových a slnečnicových semienkach, orechoch, rybách, červenom mäse, strukovinách či celozrnných obilninách. Zinok je dôležitý v modulácii zápalového procesu, pri infekciách najmä tých vírusových. Výživové doplnky so zinkom sa napríklad odporúčajú aj pri kožných problémoch.

Zázvor

Päticu uzatvára zázvor, typický svojou štipľavou, špecifickou chuťou. Je vhodný na liečbu prechladnutia, v boji proti chrípke, rakovine či na liečbu migrény. Odporúča sa najmä zázvorový čaj, pripravený z koreňa zázvoru. Jeho príprava je jednoduchá. Pravidelné pitie takéhoto čaju má podľa odborníkov blahodárne účinky na ľudský na organizmus.

Zázrak menom zázvor

ZázvorZázvor je na Slovensku známy ako ďumbier a v angličtine Ginger. Je to svetlohnedý koreň - hľuza, podobne ako zemiak, avšak s parohovitým tvarom a asi 1m vysokým krom. Pochádza z Indie a Číny, kde bol známy predovšetkým v medicíne a do Európy sa dostal v 9. storočí, kde sa stal tak populárnym, že bol na každom stole ako soľ a čierne korenie. Zázvor, či už sušený alebo čerstvý, sa často používa práve v indickej a ázijskej kuchyni, či už samotné ale aj v kombinácii s ďalším korením. Dnes je už bežnou súčasťou aj našich slovenských kuchýň, konzumujeme ho v rôznych formách.

Korenie ale aj čaj

Ako na to korenie sa používa na ochutenie rôznych sladkých jedál, ale aj do mäsitých či zeleninových pokrmov. Asi najznámejší je však zázvorový čaj, či limonáda. Zázvor má veľmi výraznú, špecifickú, akoby štipľavú chuť. Nie každý si preto chuť zázvoru obľúbi. Spôsobuje ju množstvo chemických látok, ktoré zázvor obsahuje. Koreň zázvora je bežne dostupný na pultoch slovenských predajní. Nájdete ho aj v mnohých potravinách, ako napríklad sladené limonády obsahujúce výťažky zo zázvora.

Zázvor ako liek

Zázvor sa vyznačuje mnohými pozitívnymi účinkami. Je vhodný na liečbu prechladnutia, v boji proti chrípke, rakovine. Podporuje tiež trávenie a niektoré zdroje ho zaraďujú aj medzi prírodné afrodiziaka. Je vhodný tiež na posilnenie imunity, či liečbu reumatoidnej artritídy. „Zázvor obsahuje látky, ktoré majú veľmi silno imunostimulačné účinky na jednej strane a protizápalové účinky na strane druhej,“ vysvetľuje lekár a špecialista na zdravú výživu Igor Bukovský. Práve preto je možné použiť zázvor pri množstve diagnóz. Otužovanie vďaka zázvoru.

Pri chrípke

Proti chrípke alebo bolesti hrdla pripravujeme silnejší čaj. Do litra vriacej vody dáme 1 alebo 2 čajové lyžičky (koľko znesiete) sušeného mletého zázvoru, kúsok celej škorice a 3 klinčeky. Necháme 5 minút prevariť a po vychladnutí do teplého čaju pridáme citrónovú šťavu a 2 polievkové lyžice medu. Med zásadne nepatrí do horúceho čaju, pretože tým stráca svoje dezinfekčné a liečivé účinky!

Zhrnutie

Zázvor teda blahodárne pôsobí na zažívanie, trávenie, pri nevoľnosti, kašli, zázvorové obklady sú dobré na stuhnuté svalstvo. Okrem toho vám primerané užívanie tohto malého zázraku určite zníži vysoký cholesterol, ďalej blahodárne pôsobí na krvný obeh a činnosť srdca, vaši partneri ocenia jeho pozitívne účinky v časoch zápalu semenníkov, no a zázvor pomáha dokonca aj onkologickým pacientom zmierňovať jedno z najzákernejších ochorení.

Upozornenie na záver:

Vzhľadom k tomu, že zázvorové horčiny sú pomerne silné, zaobchádzame s nimi opatrne, obzvlášť pri vnútornom užívaní. Ďumbier by mali veľmi opatrne užívať ľudia so žalúdočnými, dvanastorníkovými a črevnými vredmi, colitídou, Crohnovou chorobou, tehotné a kojace ženy a malé deti.

Zázvorový čaj

Zázvorový čajPotrebujeme: nastrúhaný čerstvý závor – 1 g na 3 dcl vody

Ako na to: Slivky rozpoľte, cibuľu olúpte a nakrájajte. Tak isto aj ďatle. Do panvice dajte ocot, cukor, ďatle, cibuľu a povarte, až cibuľa aj ďatle výrazne zmäknú. Korenie, koriander, semienka horčice, klinček a papričky vložte do plátna a zviažte pevne do balíčka. V malom množstve rozpustite zázvor a muškátový kvet a spolu s balíčkom pridajte do panvice. Teraz pridajte aj slivky a všetko povarte na miernom ohni, tak dlho, kým nie sú mäkké a ich dužina nieje priesvitná (asi 45 min.). Čatní je potrebné občas premiešať, ale opatrne aby slivky zostali ak je to možné v kúskoch. Pravidelne ochutnávajte vo chvíli, keď pokrm začína byť príliš pikantní vyberte balíček s korením. Naplňte do nahriatych sterilizovaných pohárov a po vychladnutí uzavrite. Čatní skladujte na suchom a chladnem mieste až 4 mesiace.

Ryža zo zázvorom

Potrebujeme: ryža, čerstvý zázvor, biele víno, sójová omáčka

Ako na to: Ryžu prepláchnite a nechajte obschnúť. Čerstvý zázvor pokrájajte a namočte na hodinu do studenej vody. Ryžu zalejte vodou, pridajte sójovú omáčku a víno. Prikryte a pomaly duste, až kým sa všetka voda nevydusí. Počas dusenia pridajte namočený čerstvý zázvor pokrájaný na rezance.

TIP: Na 250 g ryže použite 5 dl vody. Zázvor dodá ryži osobitnú chuť.

Suroviny: Koreň zázvoru, približne 3 cm, 2-3 strúčiky cesnaku, 300 g kuracieho mäsa bez kostí, 200 g málo slaného slepačieho vývaru, 1 čajovú lyžičku sójovej omáčky, 2 malé lyžičky citrónovej šťavy, 1 malej lyžičky ostrého korenia (kari, čili), 2 malé lyžičky narezanej pažítky 2 malé lyžičky vňate koriandru, 1 malá lažička oleja, 50 g mladého špenátu

Postup: Zázvor očistíme, narežeme na kolieska a rozdrvíme v mažiari spolu s cesnakom. Získanú zmes, mäso, sojovú omáčku, citronovú šťavu čili a 0,1 litra vody pridáme k vývaru. Privedieme do varu a varíme 15-20 minút na miernom ohni do uvarenie sliepky. Potom vybereme mäso a väčšie kúsky zázvoru a cesnaku. Pridáme špenát a varíme eašte 1-2 minúty.Pažitku s koriandrom narežme nadrobno, zmiešame a rodrvíme v mažiari spolu s olejom a soľou do vytvorenia rovnorodej zmesi. Keď mäso vychladne rozdelíme ho na porcie, dáme na taniere , zalejeme vývarom a pridáme zmes pažitky a koriadru (miesto koriandru môžeme použiť petržlen).

www.diva.sk

Zdravé recepty na Veľkú noc

K Veľkej noci patria rôzne jedlá z vajec a šunky, veľkonočný baranček či iné dobroty. Ak máte chuť rozšíriť tradičnú ponuku o niečo zdravé a chutné, ponúkam Vám recepty na brokolicovú nátierku a pšenové guľôčky.

PŠENOVÉ GUĽOČKY

Potrebujeme: 0,5 šálky BIOpšena, 1 vanilkový cukor, hrsť vlašských orechov

1,5 šálky mlieka (alebo vody), mletá škorica a med podľa chuti, hrsť sušených BIOhrozienok

na obaľovanie: strúhaný kokos alebo mleté orechy alebo BIOsezamové semienka

Pšeno premyjeme, zalejeme horúcou vodou, po asi 1 minúte zlejeme. Zopakujeme 2x. Potom ho zalejeme mliekom (alebo vodou). Uvaríme hustú kašu. Necháme trochu vychladnúť a ešte do teplej kaše vmiešame med, vanilku. Roztlačíme pretláčadlom na zemiaky.

Pridáme posekané orechy, ochutíme škoricou. Tvarujeme guľôčky o veľkosti vlašského orecha, do stredu dáme 2-3 hrozienka a obalíme v strúhanom kokose, mletých orechoch alebo sezamových semienkach.

ZELENÁ NÁTIERKA

Zelená nátierkaPotrebujeme:

100 g masla

100 g brokolice

2 – 3 strúčiky cesnaku

morská soľ

Brokolicu umyjeme, rozdelíme na ružičky a v troške vody uvaríme (asi 3 minúty) alebo pripravíme v pare. Necháme vychladnúť. Maslo vymiešame so soľou a pretlačenými strúčikmi cesnaku. Pridáme vidličkou roztlačenú brokolicu a vymiešame. Podávame s celozrnným chlebom.

Môžeme ozdobiť kolieskom vajíčka, kapiou, reďkovkou či letnou paradajkou.

Pripravila Maja

Prihlasovanie je určené iba pre správcov obsahu. Iní používatelia (napr. fóra) tu prístup zriadený nemajú.

POZOR! Každý neplatný pokus o prihlásenie je zaznamenaný.